28 marca w klasie integracyjnej III a Szkoły Podstawowej nr 1. im. T. Kościuszki w Wysokiem Mazowieckiem odbyła się lekcja pokazowa metodą projektu. Zajęcia obserwowali dostojni goście pani dyrektor Małgorzata Koc, wicedyrektor Elżbieta Śladewska oraz nauczyciele.
Projekt to metoda nauczania niezwykle atrakcyjna i kształcąca dla uczniów - łączy wiedzę z wielu przedmiotów, uczy twórczego myślenia, podejmowania decyzji, wychodzenia z inicjatywą, korzystania z różnych źródeł informacji, selekcji informacji, prezentacji i samooceny pracy. Ponadto sprzyja ona integracji zespołu klasowego, uczy stosowania zdobytej wiedzy w praktyce oraz daje możliwość korzystania z nowoczesnych źródeł wiedzy.
Temat lekcji brzmiał: „Cudze chwalicie, swego nie znacie”. Celem było poznanie miast Polski, ich herbów, zabytków i najciekawszych miejsc. Rozpoznawanie kierunków na mapie, a także propagowanie przedsiębiorczości, umiejętności współpracy w zespole, kreatywności oraz umiejętności prezentowania zdobytej wiedzy na forum klasy.
Dzieci zostały podzielone na trzy zespoły. Każdy z nich utworzył własne biuro podróży, wymyślił nazwę i opracował logo. Istotą lekcji było zaplanowanie interesującej wycieczki do wylosowanego miasta, prezentacja swojej oferty kolegom i przybyłym gościom. Aby proces kształcenia był efektywny uczniowie mieli stworzone odpowiednie warunki, dużą ilość zróżnicowanych pomocy m. in.: mapę, przewodniki turystyczne, atlasy, encyklopedie, fotografie, pamiątki z różnych miejsc. Dzięki zintegrowanemu zespołowi klasowemu, każdy uczeń przygotowywał na miarę swoich możliwości informacje o danym mieście, jego położeniu, opis zabytków, a także ofertę promocyjną itp. Dzieci wykazały się umiejętnością współpracy i wykorzystania mocnych stron poszczególnych uczestników do jak najlepszej realizacji zadania.
Po niezwykłych prezentacjach obejrzeliśmy film promocyjny zatytułowany: „Wycieczka po Polsce”.
Zgrani i chętni do pracy, uczniowie klasy III a, wykazali się różnymi talentami i umiejętnościami. Zdobyli nową wiedzę, przy tym dobrze się bawiąc. Przekonanie o tym, że uczniowie nie powinni być tylko biernymi wykonawcami zadań zaplanowanych przez nauczyciela leży u podstaw wielu działań edukacyjnych.
Projekt zachęcił do świadomego, nakierowanego na refleksyjność i czujność, przeżycia określonego wydarzenia. Unaocznił dzieciom, że zdobywanie wiedzy polega przede wszystkim na ich aktywności to w ich rękach jest efekt końcowy. Uczniowie byli tym wyraźnie przejęci, zadowoleni – i o to chodziło!
Dbajmy o to, by podnosić poprzeczkę i wymagać wysiłku, bo tylko dzięki niemu można poczuć prawdziwy smak sukcesu.
Wychowawcy klasy III a - E. Kalinowska, J. Kłosek
« poprzednia | następna » |
---|